XIV Escola d’Estiu – L’Europa obedient: bretxes, crims i silencis

L’Europa obedient: bretxes, crims i silencis

Del 29 de juny al 2 de juliol de 2016, a Barcelona.

A Europa vivim temps de violència normalitzada, de desigualtats que es multipliquen, de paraules, com llibertat o democràcia, que han perdut el significat. Però, sobretot, vivim temps de silenci. Un silenci que ens envolta, que ens consumeix i que permet que les injustícies es mantinguin i creixin a una velocitat que s’accelera amb el temps. Un silenci que s’ha de trencar, i que només es pot fer de manera col·lectiva, entre totes, cridant ben fort i compartint idees, coneixements i espais per acabar amb les mentides que alimenten aquesta obediència callada.

Ens acompanyes en aquesta escola d’estiu per fer-ho juntes?

PROGRAMA

Dimecres 29 de juny, a les 18.30h. Casal de Barri Pou de la Figuera (c/ San Pere més Baix, 70).

UE: L’estafa de l’Europa dels mercaders

Es parla d’Europa com si fos allà on va néixer tant la democràcia com els drets humans, però res més lluny de la realitat. Amb aquesta trobada intentarem desemmascarar l’estafa de la Unió Europea com “l’Europa dels pobles”, i repassarem des dels orígens i les bases d’Europa fins a la supremacia de l’economia financera i monetària en mans de l’hegemonia neoliberal de l’actualitat.

Taula rodona amb:

• Arcadi Oliveres, professor d’economia de la UAB i 13 anys president de Justícia i pau.
  • Josep Manel Busqueta, membre del Seminari d’Economia Crítica Taifa.

Dijous 30 de juny, a les 18.30h. Casal de Barri Pou de la Figuera (c/ San Pere més Baix, 70).

La Unió Europea contra la democràcia

Pot haver-hi democràcia amb desigualtat? Es preocupen els organismes europeus de tenir cura de la sobirania ciutadana i la qualitat de la nostra democràcia? Són molts, i cada vegada més, els exemples que ens indiquen el contrari. Volem parlar del TTIP, dels òrgans legislatius d’Europa, del paper del Parlament Europeu o el BCE, i d’altres mecanismes i estructures europees creades com a eines antidemocràtiques i de control.

Taula rodona amb:

• Carlota Jover, especialitzada en Dret de la Unió Europea i Drets d’Autor.
  • David M. Guarné i Jaume Portell, periodistes i editors del blog Ylaeuropea.es

Divendres 1 de juliol, a les 18.30h. Casal de Barri Pou de la Figuera (c/ San Pere més Baix, 70).

Migrants i refugiats: les lliçons no apreses de la història

Les primeres llavors de la Unió Europea van sorgir amb la CECA, just després de la Segona Guerra Mundial i de tots els horrors derivats d’ella. Setanta anys més tard són altres guerres, més llunyanes i tant econòmiques com militars, les que posen en evidència la fragilitat de la nostra concepció de democràcia, de solidaritat i la mateixa existència de la Unió Europea.

Taula rodona amb:

• David Bondia Garcia, president del Institut de Drets Humans de Catalunya.
  • Özgür Günes Öztürk, investigadora en ciències socials.
  • Natalia Vargas, membre de Mare Mortum.
  • Xapo Ortega i Xavier Artigas, membres de Metromuster.

Veurem fragments del documental actualment en preparació de Metromuster, Idrissa. Crònica de una mort qualsevol.

Dissabte 2 de juliol. Jornada de tancament de la XIV Escola d’estiu d’ATTAC Catalunya.

A les 11h. Palau Alòs (c/ San Pere més Baix, 55).

Les bretxes quotidianes que alimentem: privilegis invisibles

Quins privilegis fem servir cada dia sense ser plenament conscients? Què hi ha en l’arrel del rebuig a l’altre o al mateix plantejament de l’altre? Volem crear un espai on reflexionem juntes dels drets que socialment tenim únicament per pertànyer a una determinada etnia, espècie, gènere, classe, orientació sexual… i què podem fer per reduir les diferències amb els que no els tenen.

Xerrada-taller amb:

– Catia Faria, investigadora de la Universitat Pompeu Fabra i activista de l’organització Ética Animal.

=======================

A les 14h. Jardins del Forat de la vergonya.

Dinar vegà de carmanyola

Porta’t la teva i compartim el menjar entre totes!

=======================

A les 17h. Jardins del Forat de la vergonya.

Concert de Lounes Boudjema

=======================

A les 18h. Palau Alòs (c/ San Pere més Baix,55).

El decreixement com (única) alternativa

Quan el planeta on vivim és finit la lògica neoliberal del creixement infinit no té cap sentit i només ens portarà a un inevitable col·lapse. Però volem acabar l’escola amb una mica d’esperança, una possible solució a totes les problemàtiques que hem analitzat al llarg de la resta de dies. Plantegem el decreixement com alternativa, com una interessant manera d’aturar la carrera d’Europa fins a l’abisme al que ens estan portant les polítiques socioeconòmiques actuals.

Taula rodona amb:

Carlos Taibo, traductor de Michael Joker i professor de Ciència política i de l’Administració de la UAM.

– Antonio Turiel, doctor en Física Teòrica per la UAM i científic titular a l’Institut de Ciències del Mar del CSIC.

Giacomo D’Alisa, investigador de l’ICTA-UAB.

I COM TOTES LES ACTIVITATS D’ATTAC CATALUNYA AQUESTA ESCOLA ES REALITZA SENSE CAP TIPUS DE SUBVENCIÓ I L’ASISTENCIA A LA MATEIXA ÉS LLIURE I GRATUÏTA

Escola estiu 2016 - cartel

Ens ajudes a difondre?

Descarrega’t el cartell i passa’l a les teves xarxes!