Jornades Attac-Catalunya: «Educant…..per a què?

Reflexions sobre l’escola com a eina social

Jornades “Educant… per a què?”
Reflexions sobre l’escola com a eina social

Dia 19 d’octubre.  De 18 a 21 hores.
Dia 20 d’octubre De 10.00 a 19 hores.
A Cotxeres de Sants. Entrada lliure i gratuïta.

En aquestes noves jornades tornem a oferir un espai d’anàlisi i reflexió que doni l’oportunitat de deconstruir el concepte d’educació per diferenciar-lo de la funció d’escolarització lligada a la institució escolar. Parlarem de l’educació formal com a part del sistema actual, analitzarem les innovacions que s’hi introdueixen per adaptar als individus a les noves formes de producció i relació. Aprofundirem sobre formes alternatives d’acompanyament al desenvolupament dels nens i les nenes per ajudar-les a créixer i viure de manera lliure i respectuosa amb elles mateixes i el seu entorn.

Intentarem trobar alguna d’aquestes respostes i fer-nos noves preguntes que ens ajudin a definir una nova educació que ajudi a les generacions més joves a ser una mica més lliures… Ens acompanyes?

PROGRAMA 

19 d’octubre (Cotxeres de Sants, Edifici C, Plaça Bonet i Muixi, 7)

18.00: Presentació

18.30: L’escola com a continuadora del sistema: metodologies i valors

És el sistema escolar una eina de domesticació social?Quina funció té avui l’escola i quina funció se li ha atorgat en altres moments històrics? Analitzarem la seva situació actual dins del marc del sistema educatiu i les lleis que ho regeixen, qüestionant-nos què és l’escola i què podria ser. També ens preguntarem sobre els valors que es transmeten a les aules -d’acord o no amb les necessitats del sistema- i sobre el marge de decisió que tenim com a societat en relació a l’educació dels nens i les nenes.

Julio Rogero, mestre i membre del MRP Escola Oberta de Getafe, i
Josep Maria Carbó, filòsof i exmestre de Primària i professor de Secundària.

Modera Lucía Basulto.

20.00: Cinefórum: Enséñame, pero bonito”. (50 minuts, castellà).

Visionat i posterior debat del documental que mostra diferents experiències educatives alternatives al model tradicional d’aprenentatge.

20 d’octubre (Cotxeres de Sants, Edifici A, Carrer de Sants, 79)

10.00h: Esmorçar de benvinguda

10.30h: Innovació educativa: la paraula buida que omple discursos

Es parla molt d’innovació però, realment és un concepte consensuat? Què volem dir quan parlem d’innovació educativa? S’ha convertit la innovació en un objectiu i ha deixat de ser una eina? Reflexionarem sobre com aquest marge d’indefinició està donant lloc a moltes pràctiques que no tenen al centre un veritable aprenentatge ni un desenvolupament integral de l’individu.

Martí Manzano, investigador pre-doctoral en sociología de l’educació per la UAB..

Modera Ricardo Gómez.

12.00h: Descans

12:30h: Ideologia neoliberal dins de les aules

Quines  noves fórmules necessita la societat de la innovació i el consum per reproduir-se? Són algunes de les noves metodologies i continguts una manera que les grans empreses i la ideologia neoliberal es normalitzi a les aules? Coneixerem les diferents formes en les quals els bancs i les multinacionals s’estan introduint actualment a les escoles i el currículum escolar, i debatrem sobre les seves conseqüències.

Geo Saura, professor de Política Educativa a la Universitat de Granada. (Centra la seva recerca en l’anàlisi de Neoliberalisme, Política Educativa i Filantrocapitalisme).

Modera Lucía Basulto.

16:00h: La mercantilització de l’escola pública

… o com fer de l’educació un altre negoci. Quins són les raons que han portat al fet que l’educació sigui un producte més dins del mercat neoliberal? Quines són les dinàmiques de desigualtat que hi ha dins de l’àmbit de l’educació pública i que sovint ens passen desapercebudes? Què està passant amb les retallades a l’escola pública, i per què es destinen recursos al model d’escola concertada i es precariza aquella que ofereix un accés universal a l’educació?.

Isaac González Balletbó, sociòleg especialitzat en desigualtats educatives

Modera Cecilia Gefaell

18:00h: Com educar des d’un enfocament ecosocial

Podem crear resistències al sistema canviant l’educació? En aquest espai volem conèixer una altra forma d’ensenyar i aprendre per reinventar maneres alternatives de viure i relacionar-nos. Reflexionarem sobre els models alternatius d’educació, i quines oportunitats s’obren en el canvi de model de l’escola. Debatrem, en fi, sobre aquestes i altres qüestions per imaginar alternatives i intentar recuperar la curiositat dels més petits.

Marta González, coordinadora Pedagógica de CEM Hipatia (FUHEM).

Modera Carlos Alcoba.

 

Check Also

«La sequera ens ha de servir per qüestionar el model de creixement que tenim i qui ha de gestionar l’aigua»

Entrevista a Dante Maschio, portaveu de la plataforma Aigua és Vida, que es mostra crític …

2 comments

  1. Disculpeu, cal inscripció a les jornades del 19 i 20 d’octubre? És possible assistir només dissabte?

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *